• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • chociaż jedną ulicą bez aut, chociaż jeden deptak! (22)

    Szkoda, że władze miasta są takie mało odważne i leniwe.

    • 100 86

    • (10)

      Jak słucham o tym deptaku to mi się śmiać chcę, chcą na siłę Krupówki zrobić z nudnej szarej ulicy. . . Oczywiście jak? Kontr ścieżka rowerowa ,debilne ławki jak na Abrahama, i oganczyc ruchu aut. I niby ja gruby leniwy człowiek pujde na to? Zapraszam prezedent a Gdyni do Wrocławia celem nauki urbanizacji miasta bez wałka i farby

      • 23 12

      • we Wrocławiu sa ulice bez aut i te miejsca sa najbardziej oblegane. (4)

        • 18 7

        • Porównaj wielkość miast

          • 9 5

        • Myślisz że brak aut zmieni coś na Starowiejskiej? Może i by zmienił przed budową gwiżdżą do Trumny Riviery

          • 7 9

        • ale Wrcoław to miasto a w Gdyni dwie ulice na krzyż i całe centrum

          • 5 4

        • nie tylko we Wrocławiu są ulice bez aut i te miejsca są najbardziej oblegane

          takie ulice są w Gdańsku (por. Długa, Długi Targ, Stągiewna i kolejne ulice sukcesywnie zamieniane na ulice przyjazne ludziom) i w Sopocie (Bohaterów Monte Cassino i odcinki kilku innych które do niej dochodzą).

          W znanych mi stukilkudziesięciu miastach świata i Europy ulice wolne od jeżdżących i parkujących samochodów są miejscami przyciągającymi mieszkańców i przyjezdnych.

          Zwykle nie wyklucza się tam dostępu samochodów lub innych pojazdów dostawczych przyjaznych dla środowiska określonych godzinach dnia (np. 10-12).

          Takie strefy przyciągają ludzi zwłaszcza jeśli miasto prowadzi spójną/ sensowną politykę przestrzenną i transportową a jego mieszkańcy nie uważają samochodów za szczyt osiągnięć cywilizacyjnych.

          • 11 1

      • (2)

        a co takiego we Wro robią, chcą myto wprowadzić za wjazd do miasta, żeby ogranczyć ruch samochodów. Zalewają wszystko betonem do 4 piętra, na każdej przecznicy galeria handlowa. Sekundników na światłach tez już nie ma
        Jeżeli uważasz że Wro jest przyjazny dla kierowców to się grubo mylisz
        Więcej parkingów przed centrum i darmowa komunikacja. Jestem okazjonalnym pasażerem komunikacji miejskiej, jeżeli mam jechać do pracy 4,5 km w lini prostej komunikacją 7km , to muszę zapłacić 3,2 za autobus i 3,2 za SKM samochodem wyniesie mi to jakieś 5 zł. Parkuję u siebie w firmie na posesji więc nie płacę za parkowanie. W żaden sposób nie opłaca mi się jechać komunikacją. W lecie to wracam czasami na nogach lub rowerkiem

        • 7 6

        • Samochód to rozumiem ci z nieba spadł (1)

          Do tych 5 zł dolicz jeszcze koszt zakupu auta plus wszystkie oplaty z nim zwiazane

          • 1 0

          • nie jeżdżę nim tylko do pracy, więc argument na zasadzie "jestem Januszem to sie poczepiam"
            I tak miałaby samochód nawet gdyby komunikacja w trójmieście była darmowa. Lubię wjeżdżać za miasto ;) i nie mówię tu o Kartuzach tylko dużo dalej, tam gdzie ty nigdy nie byłeś.

            • 0 0

      • Brakuje tam spiralnego skrzyżowania ścieżek rowerowych dla rowerowej gdyni i może tramwaje puścić

        • 8 6

      • Zapraszam do Gdańska

        ulica Wajdeloty czy Stągiewna przykładami, że brzydkie, szare ulice potrafią się błyskawicznie zmienić

        • 11 1

    • (1)

      Masz deptak na bulwarze na skwerku mslo Ci?troche rozumu czlowieku!!!!

      • 7 16

      • czy naprawdę myślisz, że prawo do parkowania samochodu przed sklepem jest najważniejsze

        dla wielkości obrotów tego sklepu położonego przy zwykłej miejskiej ulicy?

        Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

        • 9 3

    • Myślę że raczej brak odwagi decyduje

      Na przykład - Kiedy był remont Świętojańskiej (który to mógł byc rok - ok. 2003?) już wówczas myslano o kilku wariantach tej ulicy - Gdyby wówczas zrobiono woonerf, na co wówczas trzeba było odwagi - dziś bylibyśmy dumni i Gdynia stawiana byłaby za dobry przykład. Odwagi zabrakło...

      • 17 5

    • dede (1)

      deptak to jest na bulwarze

      • 13 13

      • ale bez usług na poziomie parteru

        • 9 1

    • Mózg masz zepsuty

      Wytrzeźwiej.

      • 1 5

    • (1)

      Malo masz?
      Deptak to powinien byc skeer bulwar?
      Ulice chcesz zamykac?
      Na rolkach brdziesz jezdzil?
      Co Ty Pisiewicz jesteś?

      • 6 11

      • tobie paliwo przepływa przez mózg?

        o jakich rolkach tutaj mowa? po bruku?

        Gładka nawierzchnia wygodna dla pieszych jest potrzebna dla ludzi, pojazdom ogumionym nie jest potrzebna.

        Starowiejskiej potrzebna jest kompleksowa rewitalizacja.

        Odwagi, Gdynio!

        • 7 1

    • Po co deptac po starowiejskiej? (1)

      Przeciez tam nic nie ma.kto chce deptac,moze robic to juz teraz.

      • 1 6

      • Nie ma bo to mało atrakcyjna ulica teraz, zapuszczona

        Na Wajdeloty przed remontem też nic nie było

        • 3 1

    • Starowiejska

      Ile mozna czytac o wizjach i wizualizacjach w Gdyni to juz jest nie tylko smieszne ale denerwujace Kiedy dowiemy sie ze cos fajnego jest juz zrobione zbudowane oddane do uzytku mieszkancow Cuda baseny lodowiska itp itd

      • 2 1

  • (9)

    Kolejne wizje w Gdyni. Żenada to mało powiedziane!

    • 130 12

    • Kiedy odejdzie szczur i miasto powstanie z kolan? (7)

      • 11 8

      • (6)

        Widzę że ktoś na siłę proboje ratować umarłe centrum Gdyni. Proszę zobaczyć na YouTube jak kiedyś w latach 90 funkcjonowało centrum ,bez kontrsciezek rowerowych z pięknymi drzewami i parkowaniem normalnie pod skosem. Lecz cały czas ktoś ulepsza,zmienia aż w końcu przesadzi. Ja osobiście już mało bywam w centrum bo poruszanie się w nim jest chore.

        • 8 10

        • wychodzi 20 lat rządów szczura:(! (2)

          • 5 8

          • (1)

            Najgorzej że nie ma alternatywy jak nie pajac z Nowoczesnej to inny łeb się czaji i tak od lat w tym Trójmieście

            • 5 8

            • Tak ci wmówili że nie ma alternatywy

              • 4 4

        • Lata 90

          Kolego czy wiesz ile bylo aut/mieszkańca w latach 90 a ile teraz?

          • 8 3

        • Calkowicie się pod tym podpisuję

          • 0 2

        • dlaczego jest chore?

          bo w Gdyni po prostu jest za dużo samochodów i pseudodarmowych parkingów dla nich.

          Po co jechać samochodem, jak się ma możliwość dotarcia do celu wygodnym autobusem, SKM lub rowerem?

          • 2 2

    • Hahaha

      To samo pomyślałem widząc nagłówek :) o, znowu wizje, trzeba zrobić badania i konsultacje społeczne :) Gdynia moje miasto :)

      • 0 1

  • (4)

    Niech juz te ich wizje wreszcie skończą się. ..

    • 96 6

    • Wizje po spożyciu

      Wizje poalkoholowe. Kto więcej wypije i wymyśli większa bzdurę ten wygrywa.

      • 18 1

    • to dopiero po wyborach jak odejdzie szczur!

      • 5 1

    • raczej niech się ziszczą

      Bez rewitalizacji Starowiejskiej całe centrum Gdyni będzie stopniowo obumierać.

      • 2 1

    • "które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu" czyli w 2700r.?

      • 0 0

  • Piesiewicz na prezydenta! (10)

    Gratuluję determinacji. W Gdyni to jak kopać się z koniem.

    • 61 24

    • on sam nic nie może. ile już lat walczy o tę ulicę? (3)

      • 2 9

      • ale robi szum i przynajmniej temat nie umiera (2)

        coś trzeba robić, czasami efekty są inne niż zamierzone - np. sam element edukacji ludzi, urzędników, czytelników trojmiasto pl :) To i tak bardzo duzo.

        Ja przyglądam sie od lat, kibicuję, szanuję i jestem pod wrażeniem wytrwałości :)
        Fajnie, ze sa ludzie którym się jeszcze coś chce, Mi się nie chce na przykład mówiąc szczerze co nie znaczy że nie uważam że nalezy działać.

        • 12 1

        • (1)

          Piesiewicz to ty się sam chwalisz !

          • 1 1

          • A teraz jeszcze sam sobie zarzucasz, że sam się chwalisz!

            • 1 1

    • Będzie tak. Zaangażowani się narobią, nagadają o zmianach

      A prezydent już po wyborach powie, że nie zmieniamy, bo pieniądze trzeba wydać np. na żłobek (o lotnisku nie wspomni). Idźcie do wyborów, bo inaczej nic nie zmienicie.

      • 13 1

    • Ale on nie jest gdynianinem. (4)

      • 0 9

      • A jak sprawdzasz, kto jest gdynianinem?

        Ile pokoleń wstecz trzeba mieszkać w Gdyni?

        • 5 0

      • (2)

        Najwyraźniej dba o miasto bardziej niż gdynianie.

        • 1 1

        • (1)

          Ty te jego durne pomysły nazywasz dbaniem? Nie rozśmieszaj mnie.

          • 1 1

          • a co konkretnie proponujesz?

            • 0 1

  • Gdańsk ma Długą, Sopot ma Monciak... (8)

    A Gdynia ma Opata Hackiego;)

    • 80 9

    • szczur co ty zrobiłeś z naszym miastem?

      • 12 6

    • A Skwer Kościuszki, Park Rady Europy, Bulwar to mało? (4)

      Po co zamykać ulice. Co z mieszkańcami? Nic nie wynika z tych wizji w paincie na kolanie

      • 14 11

      • będą wyskakiwać oknami podobnie jak w innych miastach z deptakami

        • 1 3

      • Tam powinien być parking podziemny (1)

        Były już plany związane z Mediateką itp - Forum Morskie - może trzeba, skoro nie można tamtych działek zagospodarować - zrobić parking podziemny pod Skwerem Kościuszki a na górze - strefę pieszą? Jakoś pod pl. Grunwaldzkim się dało zrobić parking podziemny.

        • 1 3

        • kto zapłaci za ten parking?

          jak parking w Gdyni jest płatny, stoi pusty.

          Koszt budowy jednego podziemnego miejsca do parkowania wynosi od 40 do 110 tysięcy złotych.

          Roczny koszt utrzymania takiego miejsca ok 1 tysiąca złotych.

          Budowa podziemnych parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego.

          Fundusze miejskie można wydać na coś dużo bardziej produktywnego (sensownego) dla mieszkańców.

          • 1 2

      • skwer park rady itp już betonują

        zajdź za dnia pod szczytałer i zobacz jak przepięknie hula wiatr...

        • 0 1

    • Mózg masz zepsuty

      Zabarykadował się w domu i śpij.

      • 0 4

    • A Gdynia ma BULWAR NADMORSKI, SKWER KOŚCIUSZKI

      • 0 2

  • Wizje wizje wizje... (3)

    Oby tylko nie padły pod naporem Januszy co to mają sklepik i myślą, że jak będzie skuśne miejsce pod wejściem to klienci będą...

    • 40 18

    • decyzja należy do władz miasta. niestety mamy słabego prezydenta :(

      • 10 2

    • (1)

      Nie chodzi o sklepy
      Chodzi o normalnych ludzi ktorzy mieszkaja w Centrum.My tez nie chcemy deptakow!
      Nie chcemy kontra sciezek rowerowych chcemy miec miejsce do zaparkowania auta po powrocie z pracy.
      Pomysl o tym chlopie

      • 14 8

      • My to znaczy KRÓL GDYŃSKI WIELKI KSIĄŻĘ CHYLOŃSKI ETC. etc. ?

        Żadna deklaracja praw człowieka nie mówi o prawie posiadacza samochodu do parkowania nim za darmo w dowolnym miejscu miasta.

        • 2 3

  • jestem za! (7)

    na Starowiejskiej w biały dzień, można potknąć się o powyginane płyty chodnikowe,
    Smród spalin od porannych godzin do wieczora...i tak codzinnie...jest niedowytrzymania
    Niektóre sklepiki nadgryzione zębem czasu, a wystarczy posprzątać...

    Tylko jedno znów nurtuje, skoro to będzie deptak, musi być alternatywa dla samochodów.
    Jest tyle zasyfiałego placu na Jana z Kolna, opuszczone magazyny...straszące brudem place!
    To tam powinien powstać ogromny miejski Parking...
    Nie ma już miejsc na parkowanie w Gdyni, a jeśli zrobicie deptak, to 10 lutego będzie stała od rana...która stanie się bombą spalinową dla "ekologicznej" Gdyni

    • 81 17

    • Spokojnie, nic się nie zmieni (1)

      Konsultacje w Gdyni to taki kolejny pomysł, jak dać się wygadać, a później nic nie robić.

      • 7 3

      • Spokojnie

        Zawsze możemy tu pomarudzic
        Ale od czago jest matka Nadzieja :-)

        • 3 2

    • władze miasta wydaje sie jakby nie miały żadnej wizji miasta:( (1)

      • 2 2

      • Mają wizję miasta samochodowego

        Chociaż deklarują wizję miasta "zrównoważonego transportu"

        • 3 1

    • Pojechali Cie calkowicie.
      Po rozum do glowy nie chce sie stac tylko lazic po deptakach to na bulwar

      • 0 6

    • alternatywa dla samochodów = nowa węglowa

      zmian wcześniej i tak nie będzie, a tam powstaje całkiem sensowna 4-pasmówka :)

      • 2 1

    • Zgadza się, dodam tylko że obecnie przejście wzdłuż Jana z Kolna

      chodnikiem, od Hali do Konsulatu po deszczu to jest załamka. Kobieta dostała taką ilością wody po przejeździe autobusu że cała mokra ten cały pas tam to masakra szansa na prysznic na całej długości

      • 4 0

  • Starowiejska (moja opinia) (8)

    Czasy się zmieniły ale włodarze tego miasta nie zdają sobie z tego sprawy. Ulica Świętojańska słynąca ze sklepów i spacerowiczów jest pusta i zimą i latem. To samo dotyczy ul. Starowiejskiej. Żadne przebudowy i pseudo koncepcje nie zmienią tego, że większość społeczeństwa Gdyni spędza czas w galeriach, gdzie można w cieple zjeść i kupić. Skończyły się czasy komisów i sklepików z tanią odzieżą.

    • 83 20

    • na deptakach bez szrotow, pełnych knajp zawsze sa ludzie. (1)

      Szkoda, że dla szczura się nie da...

      • 21 7

      • z Twojej wypowiedzi wynika, ze nie powinno byc szrotow i ... pelnych knajp

        to wtedy beda ludzie, hhhmmmm i co oni beda robic? spacerowac? w deszczu jesienia, w sniegu zima a moze w upale latem

        • 5 10

    • Twoja opinia wydaje się bardzo logiczna, jednak...

      w Europie jest dużo przykładów na to że nie koniecznie tak musi być jak mówisz. U nich galerie już dawno były więc jak zwykle jesteśmy trochę za zachodem. Okazuje sie, że przy pewnych uwarunkowaniach i mądrym gospodarowaniem miasta, ludzie lubia miasto jako takie - chodzić, spędzac w nim czas wykonując równe aktywności od spacerowania, biegania, spotykania sie ze znajomymi po robienie zakupów. JEdnakże taki stan rzeczy nie ma szans wydażenia się kiedy miasto jest dla samochodów - patrz zdjęcie Starowiejejskiej trochę wyżej w artykule.

      To trochę jak z tematem imprezowania w Trójmieście - Jeszcze niedawno mówiło sie że nie ma sensu otwierania jakiegokolwiek miejsca nazwijmi to "do imprez", poza Sopotem bo nie ma racji bytu ponieważ Sopot ma większa ofertę (troche jak przytoczone przez Ciebie galerie handlowe kontra małe sklepy). Okazuje się jednak, że przy odpowiedniej ofercie, ludzie lubia wyskoczyć na imprezkę niedaleko siebie, w swoim mieście, po sąsiędzku i na luzie, troszkę na innych zasadach i w innym otoczeniu. Nie musi być od razu "klubing". Mamy przeciez wysyp różnego rodzaju klubów, klubokawiarni itp w Gdańsku, kilka w Gdyni. A oferta ciągle rośnie.

      • 11 2

    • (1)

      Niedziela 7 stycznia godzina 16.30 idziemy Świętojańską i Władysława żeby coś zjeść - wszystko sensowne pełne, kolejka przy drzwiach :) ( Polonii i Da Vinci nie liczę bo to tylko stypami żyje). Ludzi na Świętojańskiej trochę było. Z zaparkowaniem trochę ciężko, ale na Władka nie było problemów.
      Nieśmiało otwierają się fajne sklepy, fajne bistro. Czasy Kwadransa z podłym żarciem obecnie już się skończyły.
      Ciekawi mnie Wiktorze kiedy ostatnio byłeś na Świętojańskiej? czy tylko powtarzasz utwardzone opinie?

      • 18 3

      • podłe żarcie w kwadransie? chyba ciebie pogieło.

        • 3 9

    • (2)

      Ludzie lubią ciepło,a tego żadna Starowiejska i Świętojańska nie zmienią,chyba że zmienimy klimat.Dlatego w nas,hm zimnym deszczowym klimacie należy budować coraz większe galerie nie tylko z oknami i sklepami ale z parkami ,basenami i akwariami i dużo ławek skał itp.budowli

      • 3 8

      • przeprowadź się pod ziemię wgl.

        • 3 2

      • to samo pisano w Kopenhadze jak sukcesywnie zamieniano ulice w strefy wolne

        od parkujących i jeżdżących samochodów.

        40 lat konsekwentnej polityki miejskiej doprowadziły do sytuacji, w której Kopenhaga zajmuje najwyższe miejsca w rankingach jakości życia.

        • 5 2

  • MIŚ (2)

    To jest Miś na miarę naszego sukcesu.
    Trzeba wydać kasę na przynajmniej 10 konsultacji aby w portfelu musiało zgadzać się.
    Później coś przejdzie a za 2 kadencje zrobi się znowu ulicę i tak wkoło.
    HAJS musi być!

    • 62 6

    • co na to CBA???

      • 1 4

    • Najlepiej o angielsko brzmiącej nazwie. To wtedy jest takie poważne i profesjonalne.

      • 2 2

  • Najładniejsze są te zdjęcia z THE SIMS

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane